Nieuws
Blijf op de hoogte van evenementen en activiteiten
Gastblog: Vis en Paleo

Welke voeding is Paleo-dieet proof?
Wil je het Paleo-dieet uitproberen? Ben je benieuwd naar wat je hierbij wel of niet mag eten? Het Paleo-dieet is gebaseerd op de voeding die onze voorvaders in het paleolithicum aten. Op dit dieet eet je daarom vis en vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben. Daarnaast zijn groenten, fruit, wortels en noten toegestaan. Voedingsitems zoals verwerkte oliën, granen, zuivel, geraffineerde suikers, peulvruchten of zout mag je niet consumeren op het Paleo-dieet. In dit artikel vind je een overzicht van wat je wel mag eten. Vrees niet, het Paleo-dieet is geen beperkend dieet met een korte lijst aan toegestane voedingsitems. Je hebt keuze zat en dat zul je merken bij het lezen van dit artikel. Wil je binnenkort van start met het Paleo-dieet? Lees dan verder.

 

Vis
Binnen het Paleo-dieet is vis zeker toegestaan. Vis past uitstekend binnen het dieet en de meeste vissoorten zijn erg gezond. Zo bevat vis veel voedingsstoffen waar het lichaam veel uit haalt. Denk hierbij aan: goede vetten, mineralen, vitamines en hoge kwaliteitseiwitten. Binnen het Paleo-dieet kan je het beste kiezen voor vette vis zoals haring, zalm, makreel en sardines. Deze vissoorten zijn bovendien rijk aan Omega3, wat het lichaam niet zelf aan kan maken maar wel zeker nodig heeft (zie ook omegabaars). Ook schaaldieren zoals garnalen, mosselen en kreeft scoren goed.

 

Vlees
De meeste vleeswaren zijn Paleo-vriendelijk. De grote uitzonderingen zijn bewerkt vlees en vlees waarin veel vet zit. Denk aan hotdogs, boterhamworst en ingeblikt vlees. Paleo-vriendelijk vlees is dus mager vlees zoals pluimvee (o.a. kip en kalkoen), varkensvlees, runds- en kalfsvlees, maar ook bacon en kippenpoten, lamsvlees, schaap en geit.

 

Groenten
Binnen het Paleo-dieet mag je voldoende groenten eten. Bijna alle groentesoorten zijn toegestaan, het enige waar je op moet letten is de voedingswaarde. Bepaalde groentesoorten hebben een lage voedingswaarde en juist een hoge zetmeelgehalte. Op zich zijn deze groenten niet ongezond, maar ze kunnen (indien dit gewenst is) gewichtsafname verhinderen. Denk aan pompoen en aardappelen; deze etenswaren hebben relatief veel koolhydraten of suikers. Deze koolhydraten worden makkelijker in je lichaam opgeslagen. Vermijd deze groenten niet helemaal, eet ze met mate. Van de volgende items mag je genoeg eten: artisjokken, asperges, spinazie, courgette, avocado, wortels, selderij, broccoli, pepers, aubergine, uien, koolsoorten, pompoen, bloemkool, peterselie, zoete aardappelen en bietjes.

 

Fruit
Onze voorvaders uit het paleolithicum leefden voornamelijk van groente, fruit en dierlijk voedsel. Dus op het Paleo-dieet mag je voldoende fruit eten. Gebruik je dit dieet om vallen, dan is het aan te raden toch matig te doen met fruit. Fruit bevat veel fructose en dit kan het moeilijker maken om af te vallen. Probeer dagelijks 2 tot 3 stukken fruit te consumeren. Je kan kiezen uit appels, avocado, blauwe bessen, papaya, perzik, pruimen, mango, bramen, druiven, aardbeien, watermeloen, ananas, frambozen, sinaasappels en bananen.

 

Oliën en vetten
Ook oliën en vetten zijn toegestaan op dit dieet. Het zijn niet de absolute dikmakers zoals men eerder dacht. Je lichaam gebruikt natuurlijke oliën en vetten juist als bron van energie. Niet alle oliën en vetten zijn gezond of toegestaan op het Paleo-dieet, maar toch heb je ruime keus. Wat is toegestaan: kokosolie, olijfolie, macadamia olie en avocado olie.

 

Bron: Gastartikel van een diëtiste van Vetvrij.com